دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1396 - 12:10
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

حریری آتش «جنگ سوم لبنان» را از ریاض روشن کرد/ ارتش اسرائیل برای مقابله با هم‌پیمانان ایران آماده می‌شود

استعفای نخست‌وزیر لبنان، نقشه سعودی-اسرائیلی برای ایجاد فتنه در منطقه و ادعای ارتش اسرائیل درباره محور مقاومت از موضوعاتی هستند که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 228661

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


حریری آتش «جنگ سوم لبنان» را از ریاض روشن کرد



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی به قلم عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب درباره استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان نوشت: «به نظر نمی‌رسد استعفای حریری به این خاطر باشد که جانش در خطر است، زیرا او به طور طبیعی در بیروت رفت‌و آمد می‌کرد. علاوه بر این، طرف احتمالی که ممکن بود به این اقدام را انجام دهد یعنی حزب‌الله، از او حمایت می‌کرد و با توافق با حزب‌الله به نخست‌وزیری لبنان دست یافت.»


در این یادداشت آمده است: «استعفای حریری در چارچوب نقشه سعودی-آمریکایی برای هدف قرار دادن حزب‌الله ، بازوی نظامی قوی ایران انجام می‌شود، حزب‌اللهی که تهدیدی اساسی برای اسرائیل و خطری بزرگ برای عربستان و ثبات آن به‌شمار می‌رود. انصاراللهی که به عربستان خسارت‌های بسیاری در مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و با موشک‌های بالستیکش ، عمق این کشور را تهدید می‌کند.»


عطوان افزود: «اطلاعات در دست ما نشان می‌دهد که عربستان با هماهنگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلاف تشکیل شده علیه یمن است، ائتلافی که قرار است نوک پیکان حمله احتمالی علیه حزب‌الله باشد و بعید نیست اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد. خبرهای رسیده از لندن حاکی از آن است که در عربستان با اردن تماس گرفته و این کشور را برای پیوستن به ائتلاف مذکور دعوت کرده، اما این اخبار هنوز تاییده نشده است.»


این تحلیلگر برجسته جهان عرب نوشت: «لحن هجومی حریری علیه ایران در بیانیه استعفایش ، لحنی بی‌سابقه بود و تکمیل حملات لفظی ثامر سبهان، وزیر مشاور عربستان در امور خلیج (فارس) به شمار می‌رود که حزب‌لله را حزب شیطان نامید و سید حسن‌نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را با الفاظی خارج از عرف دیپلماتیک و سیاسی توصیف کرد.»


وی افزود: «اعلام جنگ علیه حزب‌الله جز با هماهنگی کامل با اسرائیل انجام نشده زیرا عربستان نمی‌تواند در آنِ واحد در دو جنگ در یمن و لبنان و چه بسا ایران وارد شود، مضاف اینکه مرزهای جغرافیایی میان عربستان و لبنان وجود ندارد، همچنین متحدانش ضعیف‌تر از آن هستند که حزب‌الله را شکست دهند. حزب‌اللهی که تجربه‌ها و تجهیزات نظامی در اختیار دارد که فقط چهار کشور در منطقه آن را دارند؛ یعنی مصر، امارات، سوریه و عربستان.»


عطوان نوشت: «طبل‌های جنگ از عربستان شروع به نواختن کرده و صدای آن به کل منطقه رسیده است، استعفای حریری یکی از آن‌هاست. حال سوال این است کی جرقه اول (جنگ) زده خواهد شد، لبنانی که توانسته دو سال بدون رئیس‌جمهوری باشد حالا هم می‌تواند بدون نخست‌وزیر باشد، اطرافی که در جبهه مقابل ایستاده‌اند این حقیقت را به خوبی می‌دانند و احتمالا خیلی سریع دست به کار خواهند شد و ابتدا به دنبال فلج کردن اقتصاد لبنان خواهند رفت تا محاصره‌ایی شبیه به یمن را در این کشور اجرا کنند.»


نقشه سعودی-اسرائیلی برای ایجاد فتنه میان شیعه و سنی در لبنان



روزنامه الدیار چاپ لبنان در یادداشتی تحلیلی نوشت: «رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرده استقرار نیروهای حزب‌الله با حمایت ایران و سوریه در نوار مرزی شمالی تهدیدی برای امنیت اسرائیل به‌شمار می‌رود. در این راستا ارتش اسرائیل مانور نظامی گسترده‌ای را در مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان در منطقه الجلیل ترتیب داده است.»


این روزنامه نوشت: «مانور نظامی اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی و در مرزهای لبنان هم‌زمان با مانور رسانه‌ای دولت آمریکا به رهبری شخص دونالد ترامپ و اعضای کنگره آمریکا علیه حزب‌الله و ایران انجام می‌شود و واشنگتن تحریم‌های شدیدی را علیه حزب‌الله در زمینه‌های مختلف اعمال کرده است. آن‌ها همچنین به اروپا ابلاغ کرده‌اند تا در این زمینه با آمریکا همراه شوند و تحریم‌هایی را علیه محور مقاومت و حزب‌الله اعمال کنند.»


روزنامه هاآرتص و سپس شبکه 10 تلویزیون اسرائیل اعلام کردند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سفر محرمانه‌ای به اسرائیل داشت و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دیدار کرد. در این سفر، گروهی از افسران ارتش عربستان بن‌سلمان را همراهی می‌کردند. او با رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل دیدار داشت و هماهنگی‌هایی در زمینه چگونگی مقابله با نفوذ ایران در منطقه انجام دادند. در این دیدارهای محرمانه بود که هماهنگی‌های لازم برای چراغ سبز عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس به اسرائیل برای حمله به جنوب لبنان داده شد.


الدیار نوشت: «به‌دنبال این سفر بود که ثامر سبهان، وزیر امور خلیج (فارس) عربستان مانور رسانه‌ای خود را با استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای کشورهای حوزه خلیج (فارس) آغاز کرد و در بدو امر، تلاش کرد تا مردم لبنان را با تروریستی خواندن حزب‌الله، علیه این گروه بشوراند و در ادامه، کار را به دولت و حکومت لبنان کشاند و تلاش کرد این دو را به اقدام علیه حزب‌الله وادارد. او حتی پیامی را به دست سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان رساند و از بروز فاجعه‌ای از ناحیه حزب‌الله خبر داد (و تلاش کرد حریری را به اقدام علیه حزب‌الله وادارد).»


ارتش اسرائیل برای مقابله با هم‌پیمانان ایران در منطقه آماده می‌شود



روزنامه الدستور چاپ مصر نوشت:‌ «آویگدور لیبرمن، وزیر (جنگ) اسرائیل در اظهاراتی درباره استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان گفت که این رژیم به محور ایران اجازه نخواهد داد که نفوذش را در مرزهای شمالی گسترده‌تر کند.»


وی افزود: «ارتش اسرائیل آماده مقابله با هم‌پیمانان ایران است. حزب‌الله و ایران به‌طور کامل بر لبنان سیطره دارند و استعفای حریری این موضوع را اثبات می‌کند.»


لیبرمن محور ایران و حزب‌الله را مایه نگرانی اسرائیل خواند و گفت: «فعالیت‌های این محور در داخل و سوریه ادامه دارد و می‌تواند تا تسلط بر نوار غزه ادامه یابد. روابط میان ایران، حماس و جنبش جهان اسلامی تاکنون به این اندازه قوی نبوده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته